پیشروسافت » وبلاگ » عوامل تاثیرگذار بر سئو سایت

عوامل تاثیرگذار بر سئو سایت

عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت

سئو سایت، به بهینه سازی سایت برای موتور جستجو گفته می شود ( موتورهای جستجو را می توان به گوگل، یا هو و بینگ اشاره نمود) که قرار گرفتن در صفحه اول این موتورهای جستجوگر منجر به افزایش دسترسی کاربران به سایت می شود. سئو سایت اصولی دارد که در صورت پایبندی به آن موتورهای جستجو سایت را قابل عرضه در صدر گزینه های نتایج جستجو برای کاربران خود قرار می دهد. سئو سایت از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا سئو اصولی سایت منجر به افزایش بار ترافیکی یک سایت می شود. احتمال خیلی کمی دارد که کاربران روی صفحات غیر از صفحات اولیه موتور جستجو کلیک کنند.

در این بخش قصد داریم مطالب آموزنده و مفیدی را در زمینه عوامل تاثیرگذار بر رتبه بندی وب سایت ها در موتورهای جستجوگر برای شما کاربران عزیز شرح دهیم. همانطور که قبلا نیز گفته شد، طراحی سایت و سئو دو جز جدایی ناپذیر هستند که به کمک یکدیگر می توانند به کسب و کار شما رونق ببخشند. در ادامه به تشریح برخی از فاکتورهای موثر بر رتبه بندی و رنکینگ وب سایت می پردازیم.


مهمترین اصولی که در نگارش سئو سایت معمولا رعایت می شود
اصول سئو که به صورت معمول باید رعایت شود، عبارتند از:
عناوین: در عناوین باید از کلمات کلیدی انتخاب شده استفاده شود.
توضیحات متا : عملکرد صفحات بر مبنای عبارت های کوتاه و خوانا مورد ارزیابی قرار می گیرد، به عبارتی بکار بردن کلمات کلیدی مرتبط با صفحات در متون.
لینک ها: استفاده از لینک های داخلی به این معنا که هر صفحه راهی به صفحه دیگر سایت داشته باشد.
اتریبیوت آی ال تی : این گزینه برای تعریف عکس ها به کار گرفته می شود با تعریف آن توضیحات عکس برای موتورهای جستجو قابل نمایش است. در بهینه سازی و ارتقا رتبه کلمات کلیدی نقش به سزایی دارد.
روزانه تعداد زیادی افراد به دنبال سئو مناسب سایت خود هستند اما این امر چگونه امکان پذیر است؟ باید گفت که راز سئوی مناسب، محتوا است. شما نمی توانید یک دسته کلمات را بدون نظم و مفهوم مشخصی روی یک صفحه درج کنید و انتظار داشته باشید که موتور جستجو گر بی توجه به منبع و کپی بودن و یا کیفیت آن سایت شما را در صدر نتایج جستجوی خود قرار دهد.


عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت

فاکتورهای موثر بر رتبه بندی وب سایت
یکی از اصلی ترین و موثر ترین فاکتورها در سئو و رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو ، به ویژه گوگل ، بک لینک ها می باشند. بک لینک در واقع تعداد دامنه هایی است که به وب سایت شما لینک داده اند. این فاکتور در رنکینگ وب سایت بسیار موثر و مفید می باشد. البته بک لینک های موثر هستند که این تاثیر زیاد را بر وب سایت وارد می کنند. لازم به ذکر است بک لینک گرفتن از دامنه های مختلف است که موجب بهبود و افزایش رتبه بندی وب سایت در موتورهای جستجو می گردد.

عامل دیگری که بر رتبه بندی سایت اثر مستقیم دارد ، میزان اعتبار و همچنین ارزش لینک های کلی در یک سایت است. به عبارت دیگر دامنه های معتبر و با ارزش می توانند به طور مستقیم در افزایش رتبه بندی وب سایت ها در موتورهای جستجو موثر باشند. این عامل توسط Ahrefs Domain Rating مورد بررسی و اندازه گیری قرار گرفته است.

محتوا ضلع دیگر در این چند ضلعی است که نقش به سزایی در رتبه دهی وب سایت شما ایفا می کند. در واقع محتوا باید دارای ویژگی هایی نظیر ارتباط متن و موضوع ، قابل فهم بودن ، نگارش شیرین و صد البته غیر کپی بودن باشد. این یکی از فاکتورهای موثر در سئو و بهینه سازی سایت است که توسط گوگل بسیار مورد توجه قرار می گیرد. اعتبار موضوعی متن نیز بسیار مهم است و ارتباط متن و موضوع می تواند رتبه وب سایت شما را افزایش دهد.

طولانی بودن محتوا نیز از دیگر عوامل موثر در رتبه بندی وب سایت شما می باشد. در واقع آن دسته از مطالبی که دارای تعداد کلمات بیشتری هستند، تاثیر بهتری بر سئو و بهینه سازی سایت دارند. بنابراین توصیه می شود برای بهبود سئو سایت خود از محتوای طولانی بیشتر از محتوای کوتاه استفاده کنید. میانگین تعداد کلمات وب سایت هایی که در صفحه اول گوگل قرار دارند ، 1890 کلمه می باشد.

پروتکل نیز می تواند بر رتبه بندی وب سایت اثر گذار باشد. در این میان ، آن دسته از سایت هایی که دارای پروتکل HTTPS هستند در مقایسه با سایرین دارای رتبه بهتری در موتورهای جستجو می باشند. البته معمولا انتقال وب سایت به این نوع پروتکل  صرفا با هدف بهبود سئو ، توصیه نمی شود. زیرا این کار دشوار بوده و در مقابل تاثیر آن بر رتبه بندی سایت کم است. اما اگر قصد طراحی سایت جدید را دارید توصیه می کنیم از این پروتکل استفاده نمایید.

برخلاف تصور بسیاری از افراد ، بین سئو و نشانه گذاری های Schema ارتباط خاصی وجود ندارد. در واقع در حال حاضر این نشانه گذاری در رتبه بندی وب سایت بی تاثیر هستند اما این امکان وجود دارد که در آینده ، آن دسته از داده هایی که به صورت سازمان یافته وجود دارند، بتوانند بر سئو تاثیر گذار باشند.

از دیگر موارد تاثیر گذار بر سئو و رتبه سایت ها ، انتخاب URL با تعداد حروف کمتر است. در واقع آن دسته از وب سایت هایی که دارای URL های کوتاه هستند می توانند در نتایج جستجوی گوگل از رتبه بالاتری نسبت به URL های طولانی برخوردار شوند.

استفاده بیش از حد از تصاویر تاثیری بر رتبه وب سایت نخواهد داشت اما آن دسته از محتوا که به طور حداقل دارای یک عکس می باشند، می توانند بر سئو سایت تاثیر گذار باشند. در واقع می توان چنین گفت که استفاده از تصاویر جذاب موجب جلب توجه کاربران می شوند و در نتیجه ترافیک سایت را بالا می برند.


عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت

کلمات کلیدی
این موارد در سالهای قبل جهت سئو سایت مورد توجه موتورهای جستجوگر بالاخص گوگل بوده است:

۱-استفاده از کلمات کلیدی مناسب و حرفه ای: پیدا کردن کلمات کلیدی و عبارات مورد نظر مردم (آنچه شما برایش رقابت می کنید) می توانید خودتان یک صفحه کلمات کلیدی بسازید و دقت کنید میزان مشخص و استاندارد این کلمات را در مقالات خود به کار برید. گوگل برای کلمات کلیدی رتبه بندی دارد.

۲-جای گذاری صحیح کلمات کلیدی از لحاظ محتوایی و کاربردی : این کار یعنی بیهوده از کلمات کلیدی که ربطی به محتوای شما ندارد، استفاده نکنید کلمات کلیدی مرتبط را در کل مقاله تان باید تکرار کنید اما این امر نباید به صورت نابجا باشد این امر ارتباط مستقیمی با تعداد کلمات مقاله دارد سئو سایت باید از استراتژی مشخصی بهره مند باشد، تا نتیجه مطلوب دهد.

۳-محتوا را به گونه ای بنویسید که نیاز مردم را برطرف کند و یا محتوای شما حاوی مطالبی باشد که کاربران به دنبال آن می گردند قبل از این که نوشتن محتوای سئو شده را شروع کنید لازم است از خود این سوال را بپرسید که چه کسی به دنبال این مطلب است؟ البته باید این امر را در نظر داشته باشید که محتوای شما متظاهرانه نباشد و بدانید تنها مردم آن را نمی خواند بلکه گوگل آن را بررسی می کند بنابراین استراتژی واقعی در پس محتوای خود قرار دهید .

۴-کلمات کلیدی را در عنوان و ۳۰۰ کلمه اول و در اولین h1 و h2 قرار دهید البته لازم نیست در هر دو مورد به کار روند فقط در یکی اگر به کار رفته باشد کافی است.

۵-سعی نکنید کلید واژه هایتان تکراری و کپی نباشد، سعی کنید معنی و مفهومش کاملا با محتوا ارتباط داشته باشد افرادی که از موتور های جستجو استفاده می کنند به دنبال عبارات خاصی هستند تا آنها را بیابند یا خریداری کنند، اگر می خواهید کلیک های بیشتری روی کلمات کلیدی شما باشد، یکی از ترفندهای تجارت برای سئو کاران حرفه ای ارتباط معنایی بین کلمات کلیدی و محتوای سایت است.


عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت

برندسازی
برند سازی چیست؟ نام تجاری را برند می گویند. این امر یکی از مفاهیم بازاریابی است. بهینه سازی موتور جستجو (سئو سایت) یکی از بزرگترین اهرم هایی که کسب و کار اینترنتی می تواند در استراتژی کسب و کار خود برای تبدیل شدن به برند استفاده کند و بخشی از اهداف رشد نیز است. چهارچوب مختلف رشد (خرید، فعال سازی، نگهداری؛ ارجاع؛ درآمد) از مباحث برندینگ است که با استفاده از بازدید کاربران با سایت و افراد با خدمت و محصولات شما آشنا می شوند. یکی از بزرگترین روشها و یا بهتر بگوییم کانالهای برای انجام برندسازی از طریق جستجوی ترافیک ارگانی است که در طی سالهای گذشته تیم های مختلف بازاریابی بوسیله رشد ( سئو سایت ) در پی دستیابی به آن هستند. در واقع سئو مناسب ارگانها را نیز به سمت سایت هدایت می کند. سئو صحیح سایت با تاکتیک محتوای مستند و با استفاده از لینک های مناسب و کلید واژه های مناسب و ممیز های فنی دیگر تبلیغات عظیمی را جهت افزایش ترافیک ایجاد نموده و حرفه و کسب و کار را تبدیل به برند می کند. در واقع یکی از نتایج مستقیم سئو سایت برند سازی است.


عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت

دیجیتال مارکتینگ
نیازی به گفتن نیست که گوگل محبوب است و بازاریابانی که به دنبال نتایج خوبی در جستجوی ارگانیک هستند، به این موتور جستجو برای دیجیتال مارکتینگ متوسل می شوند. ستون کلیدی و مدرن دیجیتال مارکتینگ، سئو سایت است که کمک می کند در رسانه های اجتماعی به صورت مویرگی عمل کند. گزینه ای که به فعالان این عرصه با ایمیل ها و تبلیغات و … کمک می کند تا بهتر خود را معرفی کنند. سئو به صورت اهرمی کاربردی عمل می کند و سایت های دیگر را به شما پیوند می کند (با لینک ها ) و در این زمان موتور های جستجو پی می برند که سایت شما معتبر است که کاربران به آن می آیند و این چنین می شود که گوگل به بررسی صفحات سایت شما می پردازد و در صورت تایید از سوی گوگل خود زمینه ساز رشد شما خواهد شد.

گوگل پیوندهای طبیعی و غیر طبیعی را تشخیص می دهد. در دیجیتال مارکتینگ رتبه بندی گوگل به معنای صعود و یا سقوط است. لینک های طبیعی به مرور زمان توسعه می یابند و لینک های غیر طبیعی که با هدف دست کاری موتور جستجو هستند پایانی بر بیزینس خواهد بود. دیجیتال مارکتینگ مورد علاقه ترین مبحث در عصر حاضر است که کسب و کار ها و افراد و سازمانها نهایت تلاش خود را برای بهره بردن از آن به کار می بندند و اما همانطور که گفته شد سئو سایت شاه کلیدی اصلی رشد دیجیتال مارکتینگ است.


عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت

نقش سئو سایت در دیجیتال مارکتینگ
مردم این روزها در اینترنت فقط به تماشای فیلم نمی پردازند بسیاری از شبکه های اجتماعی به منظور کشف حقیقت، تحقیق و آموزش پایریزی می شوند. تجارت یکی از اهدافی است که بیشتر کاربران به این دلیل به طراحی سایت و یا سئو سایت اقدام می کنند، نقش عناصر اجتماعی از هر جنبه ای که آن را بررسی کنیم برای کاربران غیر قابل انکار است و این امر فرصت اشتراک گذاشتن و معرفی محصول و خدمات را به شکلی بسیار وسیع در اختیار شما می گذارد. با توجه به مفهوم سئو سایت که صفحه سایت در بالاترین رتبه بندی موتور های جستجو قرار می گیرد و منجر به افزایش بازدید از سایت می شوند، تقریبا ۳۰ درصد از همه بازدید کنندگان اولین نتیجه جستجو را کلیک می کنند. ۱۵ درصد دومین نتیجه را و ۱۰ درصد لینک سوم را کلیک می کنند. بنابراین برای جذب بازدید کننده بیشترین کمک را سئو سایت به مارکتینگ می کند و بازدید بیشتر از سایت به معنای قرار گرفتن محصول و خدمات در معرض دید به کاربران بیشتر است که شانس موفقیت مارکت ها را افزایش می دهد و تا حد زیادی در تبدیل بازدیدکننده به مشتری تاثیر می گذارد


عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت

فاکتورهای رتبه بندی سئوی سایت در سال ۲۰۱۹
بیش از ۳/۵ میلیارد جستجو هر روز در گوگل انجام می شود که بیش از ۸۵ درصد سهم بازار موتور جستجو گر است، به گفته گوگل محتوای با کیفیت بالا تنها و مهمترین چیزی است که باعث می شود موتور های جستجوی سایت شما را در صدر قرار دهند. پس برای سئو سایت مهمترین چیز محتوای خوب و واجد شرایط است. موتورهای جستجو باید بتوانند به سایت شما هدایت شوند. این در صورتی است که موتور های جستجو تشخیص دهند که سایت به درستی سازماندهی شده است برای این امر اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات شما با هم مرتبط شده اند و یک یو آر ال توصیفی، عنوان و توضیحات متا دارند. الگوریتم رتبه بندی گوگل همیشه در حال تغییر است و به طور اخص نمی توان گفت گوگل به چه صورت تمام عوامل را بررسی می کند. گوگل تایید کرده است که در هنگام رتبه بندی صفحات جستجو ارگانیک، از حدود ۲۰۰ سیگنال رتبه بندی استفاده می کند که می توان به عواملی وابسته به دامنه، عوامل در صفحه، عوامل خارج از صفحه، فاکتور های سطح سایت و عوامل متعدد سئو سایت که به وب سایتهای موتور جستجوگر در صنعت کلمات مربوط می شود، اشاره کرد.


عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت

عوامل صفحه در سئو سایت
محتوای خوب برای سئو سایت امری است انکار ناپذیر، گوگل الگوریتم های متنوعی برای طبقه بندی سایت ها دارد اما محتوا همیشه جز فاکتورهای مهم و تاثیر گذار گوگل بوده است. محتوایی که در ساختار سایت، ساختار منطقی داشته باشد، برای سئو سایت مفید است. ۹۰ درصد عوامل رتبه بندی به محتوا بر می گردد، ساختار محتوای، داشتن رشته های متن از متن یا رولز، در انتهای هر یو آر ال است. برای مثال اگر قصد دارید وبلاگی در زمینه باغبانی بسازید و قصد داشته باشید مطالب خاصی درباره تولید، آبیاری و آفات منتشر کنید محتوای سایت باید در این زمینه ها فهرست داشته باشد. ساختار محتوا، هدرها زیر گروه ها و قابل درک و هضم بودن مطالب، لیست بندی ها و … همه از این عوامل است.


عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت

خصوصیات یک url خوب
۱-امنیت دامنه: مهمترین فاکتور در تایید این که یک دامنه امنیت خوبی دارد. برای گوگل همان https است که نشان می دهد این url امنیت دامنه مناسبی بهره مند است و در واقع وجه تمایز دامنه ایمن از سایر وب سایتها می باشد. http مخفف HyperText Transfer protocol است یک فرایند مجازی که اطلاعات را از یک وب سایت به مرورگر نمایش می دهد. htpps نسخه ایمن این پروتکل است و گوگل تضمین می کند که اطلاعات آن از نمایه ایمنی به جستجوگر نمایش داده شود.

۲- لینک های ورودی : این لینک ها جز عوامل خارج از صفحه برای سئو سایت محسوب می شوند. بک لینکها یا همان لینک های ورودی، سایر کاربران را از سایتهای دیگر به سایت شما هدایت می کنند و این امر در رتبه بندی گوگل اهمیت زیادی دارد. گوگل تمایز زیادی بین لینک های ورودی مختلف قائل است. زیرا این لینک ها به گوگل می گویند که کاربران به سایت شما اعتماد دارند.


عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت

عوامل خارج از صفحه در سئو سایت
عوامل خارج از صفحه گوگل برای رتبه بندی سئو سایت بیشتر مربوط به یو آر ال هست، بارگذاری سریع صفحات، معماری وب سایت که بسیار از لحاظ گوگل مهم است در واقع اولین چیزی که باید آن را در نظر بگیرید مخصوصا هنگام راه اندازی و یا باز طراحی سایت. موضوعات شالوده اصلی رتبه بندی توسط گوگل است این امر در دراز مدت بسیار به رتبه بندی سایت کمک می کند. تعداد محتویات و بروز رسانی مرتب از دیگر عوامل تاثیر گذار است.


عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت


مهمترین عوامل موثر در سئو کدامند؟
1-    میزان ارتباط محتوا و متن جستجو شده توسط کاربران در موتور های جستجو
2-    میزان ارتباط کلمات کلیدی و محتوای تولید شده
3-    میزان ارتباط عنوان صفحه و محتوای صفحه
4-    میزان ارتباط آدرس صفحه و محتوای تولید شده
5-    میزان ارتباط سرتیتر ها و عنوان صفحه
6-    تعداد کلمات کلیدی در صفحه
7-    حجم مطالب صفحه
8-    متن صفت alt تصاویر
9-    میزان لینک داخلی دریافتی
10-    متن لینک داخلی دریافتی
11-    میزان لینک خارجی معتبر دریافتی (از سایت های مرتبط با متن لینک شده مرتبط Anchor text)
12-    میزان ترافیک دریافتی از جستجو در موتور جستجو
13-    میزان ماندگاری کاربران در سایت
14-    میزان کل ترافیک دریافتی
15-    تعداد افرادی که در شبکه های اجتماعی راجع به برند شما صحبت می کنند (تعداد Mention)
این لیست را میتوان تا بیش از 100 عنوان ادامه داد اما هدف ما ارائه مهمترین عوامل موثر در سئو سایت بود.


سایر عوامل موثر بر سئو سایت:
به کاربردن عبارت دقیق کلمه کلیدی در قسمت تگ عنوان صفحه
سرعت بالای لود صفحه
تعداد بیشتر بک لینک ها
لینک های معتبر و موثر
بانس ریت پایین

مطالب مشابه

دیدگاه خود را ثبت کنید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


عکس خوانده نمی‌شود

انصراف
پاسخگو هستیم
گفتگوی آنلاین

برای شروع مکالمه بر روی یک گزینه کلیک کنید

لطفا برای شروع گفتگو فقط پیام متنی ارسال کنید.